
Legislaţia naţională intrată în vigoare la data de 4.10.2013, nu mai permite, începând cu această dată, conversia autoturismelor (categorie de omologare M1) în autoutilitare (categorie de omologare N1), cu următoarea excepţie:
Omologarea unui vehicul din categoria N1 obţinut prin modificarea unui vehicul din categoria M1 este admisă numai dacă:
– vehiculul din categoria M1 supus modificării este derivat dintr-un vehicul din categoria N1; şi
– vehiculul final din categoria N1 respectă cerinţele în vigoare pentru încadrarea în categoria N1.
Prin vehicul din categoria M1 derivat din categoria N1 se înţelege acel vehicul a cărui parte anterioară montantului caroseriei aflat în spatele geamurilor laterale faţă (montantul B) este identică cu cea a unui tip de vehicul preexistent din categoria N1 având o caroserie tip BB (furgon) fără geamuri laterale în spatele montantului B.
Pot fi întâlnite următoarele 2 situaţii în care conversia M1 – N1 şi omologarea individuală în România sunt legal posibile:
1. Autovehicule M1 care sunt derivate din autovehicule N1, precum VW Transporter, VW Caddy, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, Mercedes Benz Vito, Fiat Doblo etc. Acestea pot fi modificate din categoria M1 în categoria N1, dacă îndeplinesc condiţiile tehnice pentru încadrarea în categoria N1 (număr de locuri, structură de protecţie a ocupanţilor împotriva deplasării mărfurilor etc.).
2. Autovehicule utilizate importate care nu sunt derivate din autovehicule N1, dar care au fost omologate individual în categoria N1 în ţara de provenienţă, anterior datei de 4.10.2013. Este cazul cel mai frecvent întâlnit. Aceste autovehicule pot fi omologate legal în România în baza prezentării unei dovezi scrise privind înmatricularea în categoria N1 anterior acestei date. Dovezile scrise pot fi: certificat de înmatriculare în categoria N1 datat anterior datei de 4.10.2013, inspecţie tehnică anterioară cu menţionarea categoriei N1, înscris obţinut de la autoritatea de înmatriculare din ţara de origine care atestă încadrarea în categoria N1 anterior datei menţionate, certificare de la constructor / carosier privind data efectuării conversiei. Aceste omologări nu pot fi refuzate, întrucât condiţiile tehnice aplicabile în România la data omologării acestor autovehicule în ţara de origine nu cuprindeau interdicţia menţionată. Omologarea este condiţionată de conformitatea cu condiţiile tehnice aplicabile şi de starea tehnică a autovehiculului.
Semnalăm situaţia autovehiculelor pentru care constructorii au obţinut omologări comunitare de tip atât în categoria M1, cât şi în categoria N1, deşi tipul de bază este cel omologat în categoria M1 (de exemplu Porsche Cayenne). În aceste cazuri, dacă autovehiculul prezentat este omologat comunitar de tip în categoria N1, nu poate fi refuzată încadrarea în categoria N1, întrucât România, în calitate de stat membru al UE, este obligată să recunoască omologările comunitare de tip aşa cum au fost ele acordate. Dacă însă autovehiculul prezentat este omologat în categoria M1, nu poate fi reomologat în România în categoria N1, chiar dacă tipul respectiv are omologare şi în categoria N1, întrucât în acest caz este necesară reomologarea individuală care intră sub interdicţia menţionată mai sus.
Referitor la amenajarea interioară a autovehiculelor N1 provenite din M1 omologate individual, aceasta nu este identică cu amenajarea interioară a autovehiculelor M1, cel puţin din următoarele puncte de vedere:
• Numărul de locuri este obligatoriu mai mic în configuraţia N1 decât în configuraţia M1. În multe cazuri, autovehiculele N1 sunt echipate numai cu locurile din faţă.
• Existenţa obligatorie a unei structuri interioare de protecţie a ocupanţilor împotriva deplasării mărfurilor (panou de protecţie).
• Existenţa obligatorie a unei podele plate în spaţiul destinat transportului mărfurilor.
• Existenţa (facultativă) a unor protecţii pentru geamurile aflate în compartimentul pentru marfă.
Lasă un Comentariu